Burgerschap

Actief burgerschap en sociale integratie

Actief burgerschap is de bereidheid en het vermogen om deel uit te maken van de Nederlandse samenleving en daaraan een actieve bijdrage te leveren.

Sociale cohesie legt de nadruk op gelijkwaardigheid en gedeelde waarden ongeacht ieders achtergrond. Het gaat om het leren samenleven met elkaar. Dat alle burgers deelnemen aan de maatschappij en bekend zijn met en betrokken bij uitingen van de Nederlandse cultuur in haar verscheidenheid.

De drie basiswaarden en de ruimte voor eigen invulling Bij burgerschapsonderwijs staan drie basiswaarden centraal, die van belang zijn in de democratische pluriforme samenleving.

Vrijheid

Gelijkheid

Solidariteit

Door onder andere de methodes Trefwoord voor levensbeschouwing, Blink, voor  wereldoriëntatie en Kanvas voor de sociaal-emotionele ontwikkeling, hebben we een belangrijke stap gezet in een doelgerichte en samenhangende aanpak voor Burgerschap. Maar het zit hem niet alleen in de methodes en de aanpak. Burgerschap is ook onlosmakelijk verweven met verschillende activiteiten en feesten die we met en voor de kinderen organiseren. De school is gehuisvest in de Tirrel, waarin we op de visie Jij doet ertoe de gebruikers opzoeken en zo een mini-samenleving vormen. We hebben gezamenlijke activiteiten met bewoners van verpleeghuis de Twaalf Hoven, we plannen dit ook met de kinderen van Cosis en van drie kinderopvangorganisaties. Burgerschap is zo natuurlijk verweven in ons curriculum.